top of page

Når tøffe elever blir silkemyke: Dyreassisterte aktiviteter i skolen


Jorunn Mæland Ronæs og hennes cairn terrier Lucky på 3 år ble godkjent besøkshundekvipasje høsten 2021.

Sammen sprer de glede og fremmer trygghet blant elever som trenger det.

De to arbeider på Sveio skule. Jorunn var tidligere kontaktlærer og jobber nå med spesialpedagogikk.



- Sommeren 2021 tok vi en tur til Dyrebar for egnethetsvurdering, i forbindelse med en venninnetur til Østlandet, forteller Jorunn.

Så tok hun det nettbaserte kurset som Dyrebar omsorg tilbyr, noe hun syntes var praktisk på grunn av avstanden til hjemkommunen.



Hunden som kontaktskaper

- Praktisk prøve tok vi i høstferien. Lucky klarte seg fint og vi ble sertifisert til å jobbe med besøkshund, også i skolen. Da gjør vi dyreassisterte aktiviteter istedenfor å drive med dyreassistert pedagogikk. Det er viktig å få frem at det er fullt mulig å jobbe med en sertifisert hund i skolevesenet selv om den ikke er sertifisert til pedagogikk eller terapi.


Jorunn forteller at hun tjuvstartet litt.

- Lucky har fått lov til å følge med til jobb siden han var ung for å miljøtrene.

Hun så hvilken effekt det hadde på elevene og ble interessert i å forfølge dette videre.

- Jeg så hvordan tøffe kule elever blir silkemyke, sier Jorunn.

Dette ville hun som sagt jobbe med på skikkelig vis. Hun bestemte seg for å møte skoleledelsen godt forberedt. Da hun snakket med dem hadde hun allerede en godkjent hund.





Hun snakket med ledelsen ved skolen.

- De var veldig støttende da jeg sa “dette vil jeg, vil dere?”

Da hadde jeg allerede snakket med rengjøringspersonalet for å høre om de hadde noen innvendinger. De spurte hvilken hund det gjaldt, så jeg lot dem møte Lucky.

reaksjonen var “Åh, den lille der, det gjør ingenting!”



Hund på loftet!

Sveio skule er en barne- og ungdomsskole, eller 1-10 skole.

Siden ledelsen er så positiv og ser hva dyreassisterte aktiviteter kan utgjøre, så har skolen lagt til rette for slike aktiviteter på skolen.


Jorunn og Lucky har sitt eget designerte sted, som de kaller “Loftet”. Det er flest enkeltelever som kommer opp på Loftet og interessen for dyr blir ofte en inngangsport til samarbeid med elever. Fokuset blir på hunden og det kan være hjelpsomt.


Jorunn forteller at hunden kan hjelpe eleven til å sette ord på hva de ønsker og til å planlegge, både i kort og langt tidsperspektiv.

Det kan være så enkelt som at eleven sier “Også vil jeg gjøre slik og sånn, og så så vil jeg gi godbiter til Lucky, og….”

Hundens energi hjelper eleven til følelsesregulering og følge med på tempo og stemninger.


Lucky er så folkekjær og fin og være med. Jorunn har hatt Lucky siden han var valp og må innrømme at det var tøffe tak. Men nå er Lucky flink til å følge henne og følge det som skjer.




Fokusflytter

- Hunden kan gjøre det mulig å snakke om vanskelige ting, men også å flytte fokus over på noe som er hyggelig.

Jorunn har faste timer avsatt til dyreassisterte aktiviteter ved siden av jobben som kontaktlærer.


- Jeg har hatt mye flaks, mener Jorunn, som også forteller om en positiv foreldregruppe.

I klasserommet er Lucky en pause-stasjon.

Jorunn ser hvordan tilbudet har bidratt til bedring for elever ved skolen.

De positive sidene ved dyreassisterte aktiviteter er visst smittsomt også!



Jorunn forteller at en nabo av henne som har Inn på tunet- gård har fått sertifisert sin hund. De jobber med hunden både som en del av tilbudet på gården og på skolen der naboen jobber.

Jorunn er glad for at det nå satses på dyreassisterte intervensjoner i Bergen. Planen fremover er å kanskje sertifisere familiens border collie også, ta spesialpedagogikk og utdanne matmor og hund videre i dyreassistert pedagogikk.

Det vil uten tvil gi flere muligheter til fortsatt godt og viktig arbeid på Sveio skule.

- Likevel er det fint å få frem at selv om det er forskjell på dyreassisterte aktiviteter og pedagogikk, så er det altså intet hinder for å jobbe i skolen om du “bare” har besøkshund.



Ikke bare skolehunder i skolen


Line Sandstedt som er utdanningsansvarlig i Dyrebar Omsorg forklarer forskjellen på en skolehund og en besøkshund som jobber i skolen:


- Vi har to ulike typer hundeteam som kan jobbe i skoleverket. Et skolehund-team er sertifisert til å kunne jobbe med enkeltelever og grupper av elever som har behov for ekstra støtte med hensyn til både faglige og sosiale utfordringer.

Et skolehund-team er spesialutdannet og har kompetanse på implementering av hundeassistert pedagogikk i henhold til læreplanen og individuelle opplæringsplaner.

Å jobbe med besøkshund er litt annerledes, forklarer Line.

- Besøkshund-team i skolen kan bidra til et bedre miljø, som sosial støtte og som motivasjon til aktivitet. Det er viktig å poengtere at det til enhver tid skal være fagpersoner tilstede.



Skrevet av:

johanna.podhorny.gmail.com











Sett i gang med teorikurset i kveld, 6 timer med masse informasjon og flere øvelser du kan trene på!



“Kurset var veldig interessant. Varierte mellom bilder og video som gjorde det enkelt å følge med, samt god oppsummering etter hver bolk. Fint med quiz som må gjennomføres på slutten av hver bolk for å gå videre- det gir ekstra motivasjon til å følge med. Jeg synes det var aller mest interessant å lære om hundens signaler og helse. Utrolig lærerikt enten man vil bli besøksvenn med hund eller ikke…” Linda Harbosen Hagen



“Jeg har vært intressert i detta kurset i mange år og sjekket ut muligheter for å få gjennomført det med huskyen🤩 Onlinekurs var virkelig en fulltreffer!🥰Etter første delen ga dette absolutt mer smak og jeg lærte enda mer om hundens språk, hva en hund faktisk kan gjøre for et menneske psykisk og kurset var satt opp på en så god og forståelig måte at kurset ble slukt med en gang!Blir absolutt flere kurs hos dere! Og forhåpentligvis blir drømmen om besøkshund gjennomført i nærmeste fremtid😍 TUSEN TAKK!Potehilser fra fremtidig besøkshund husky Max, border collie Walter og matmor Emilie Marie❤️.” Emilie Marie Madsen





Comments


bottom of page