top of page
gradering farge
Hånd stryker pels og utløser endorfiner

Forskning på dyreassisterte tiltak (DaTi)

 

 Forskning viser at dyreassisterte tiltak (DaTi) kan gi målbare effekter på både fysisk og psykisk helse. Kontakt med dyr kan utløse hormoner som gir ro, glede og velvære, og flere studier har dokumentert redusert stress, økt livskvalitet og bedre sosial fungering. Her finner du et utvalg av sentrale studier.

Hormoner og fysiologiske effekter

 

Handlin et al., 2017 (Frontiers in Psychology)
Samhandling mellom hund og eier økte nivået av oxytocin hos både mennesker og hunder, og reduserte nivået av kortisol (stresshormon) hos eierne.
Les studien her

Ogi et al., 2020 (Animals, MDPI)

En pilotstudie med førerhunder viste at kort berøring (“stroking”) økte oxytocin og reduserte kortisol sammenlignet med kontrolltilstand.

Les studien her

Gnanadesikan et al., 2024 (PubMed)

Barn som interagerte med hunder (både egne og fremmede) viste høyere oxytocin i spytt og urin enn i kontrolltilstander.

Les studien her

Odendaal & Meintjes, 2003

Fant økt utskillelse av endorfiner og dopamin hos mennesker etter berøring av hunder. Dopamin gir følelse av glede og motivasjon, mens endorfiner er kroppens naturlige smertelindrere.

En hund i hjemmet kan ha en overraskende effekt på barna dine – og det er ikke det du tror som ligger bak Les artikkelen om studien

Stress og psykisk helse

 

Barker et al., 2005
Studier på helsepersonell viste at samhandling med hund reduserte kortisol (stresshormon) i kroppen.

Serpell, 2006
Fremhevet sosial støtte som en sentral mekanisme i menneske–dyr-relasjoner. Sosial støtte har dokumentert betydning for livskvalitet og psykisk helse

Effekter hos eldre og personer med demens

 

  • Olsen, 2016 (PhD-avhandling, NMBU)
    Randomisert kontrollert studie med personer med demens viste:
     

    • Bedre humør og mindre depresjon hos sykehjemsbeboere.
       

    • Økt livskvalitet og mer engasjement.
       

    • Bedre balanse hos deltakere på dagsenter, tilsvarende 20 % redusert fallrisiko.
       

    • Effektene var sterkest hos personer med alvorlig demens, og vedvarte også etter tiltaket (follow-up).

Banks & Banks, 2002, 2005; Barak et al., 2001; Bernstein et al., 2000
Flere studier viser at dyreassisterte tiltak fremmer sosial atferd, øker kommunikasjon og engasjement, og bidrar til bedre trivsel hos eldre.

One Health – One Welfare

 

Nyere forskning viser at dyreassisterte tiltak er mest vellykket når dyrenes velferd ivaretas på en god måte. Godt trente, trygge og friske dyr gir ikke bare bedre opplevelser for seg selv – de gir også bedre effekter for menneskene de arbeider med. Dette omtales som One Health/One Welfare-perspektivet: menneskers helse og velferd kan ikke skilles fra dyrs helse og velferd.

 

 

Derfor legger vi stor vekt på PADA-egnethetsvurdering, helsesjekk og arbeidstid tilpasset dyrets kapasitet.

Referanse å støtte seg på

 

  • IAHAIO (2018) “The IAHAIO White Paper: The One Health-One Welfare Framework” – beskriver hvordan menneskers og dyrs helse/velferd henger sammen i AAS.
     

  • Fawcett et al., 2018 (Animals, MDPI) – presenterer One Welfare-rammeverket.

Skolehund

Dudley, C., & Knight, D. (2023). Impact of therapy dogs on student achievement in rural math classrooms. Alabama Journal of Educational Leadership, 10, 59–86. : https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1401588.pdf

 

Brelsford, V. L., Dimolareva, M., Rowan, E., Gee, N. R., & Meints, K. (2022). Can dog-assisted and relaxation interventions boost spatial ability in children with and without special educational needs? A

longitudinal, randomized controlled trial. Frontiers in Pediatrics, 10, 886324.: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9376734/

Soll, B., & Petronzi, D. (in press). The validation of a therapy dog intervention for math anxiety in early elementary school children. Journal of Humanistic Psychology.

 

Resultatene fra denne studien er foreløpig kun omtalt i grå litteratur og på organisasjonens nettsider (Therapy Dogs, 2023): https://www.therapydogs.mu/_files/ugd/c12e79_2736f6822e9b4092b5cca84bba1ba22a.pdf

Villavicencio, F. T. (2011). Critical thinking, negative academic emotions, and achievement: A mediational analysis. The Asia-Pacific Education Researcher, 20:1, pp. 118-126

Wohlfarth, R., Mutschler, B.,Beetz, A., Kreuser, F. & Korsten-Reck, U. (2013). Dogs motivate obese children for physical activity: Key elements of a motivational theory of animal assisted interventions. Frontiers in Psychology, 4:296.

bottom of page