Hvordan skolehunder kan være en støtte i matematikkundervisningen
- Dyrebar Omsorg

- for 15 minutter siden
- 4 min lesing
Trygghet, motivasjon og læring med hund i klasserommet

Kan skolehunder som en støtte matematikkundervisningen og gjøre matte lettere?
Forskning tyder på at skolehunder kan redusere stress, øke motivasjon og skape et læringsmiljø som styrker elevenes matteforståelse. Selv om forskningen direkte knyttet til hunder i matematikktimer fortsatt er begrenset, antyder nyere studier at skolehunder støtter læring indirekte ved å redusere stress, øke motivasjon, samt styrke arbeidsminne og konsentrasjon.
Dette er sentrale faktorer for matematisk tenkning og derfor høyst relevant når vi snakker om hund og læring.
Hunden: En emosjonell regulator i læringsrommet
Vi vet fra dyreassisterte tiltak at sertifiserte skolehunder kan skape trygghet, styrke relasjoner og gjøre læringsmiljøet mer inkluderende. Skolehunder kan bidra til både faglig utvikling og sosial kompetanse, og hjelpe elever med å våge, prøve, feile og prøve igjen – noe som er helt avgjørende i matematikk.
Når barn føler seg trygge og motiverte, blir også matematikken lettere tilgjengelig.

4 positive effekter som gjør matematikk mer tilgjengelig:
Redusert matteangst og stress: Matematikk forbindes for mange elever med prestasjonspress og frykt for å gjøre feil. Stress aktiverer kroppens alarmsystem og kan blokkere evnen til å tenke logisk. Hunden fungerer som en trygghetsregulator som demper stress.
Økt motivasjon og utholdenhet: Hunden tilfører noe levende, lekent og positivt i læringssituasjonen og fungerer som en motivator. Dette er særlig nyttig i fagområder som krever øving og automatisering, som gangetabellen.
Bedre fokus og konsentrasjon: For elever som strever med å sitte stille eller konsentrere seg, gir hunden mulighet for korte, regulerende avbrekk og deltakelse i konkrete, aktive matteoppgaver, noe som øker utholdenhet.
Praktisk anvendelse – konkretisering av abstrakte begreper: Hunden blir et fysisk, bevegelig utgangspunkt for oppgaver om tall, måling, statistikk, geometri og problemløsning.
Praktiske Matteoppgaver med Skolehund
Her er konkrete eksempler på hvordan skolehunden kan integreres direkte i matematikktimene:
1. Hunden henter oppgavekort (Problemløsning)
Hunden henter ett kort av gangen, og elevene løser oppgavene. Kortene kan tilpasses læreplanen.
«Hunden Elja har 12 kroner og skal kjøpe godteri. Hun har to venner hjemme som hun skal dele med. Hvor mye kan hver av de tre tingene koste?»
«Du har 250 kroner og skal kjøpe griseører til Elja. Hvert griseøre koster 18 kroner. Hvor mange kan du kjøpe?»

2. Tallkort-henting (Grunnleggende ferdigheter)
Hunden henter tallkort, og elevene bruker tallene den bringer tilbake til ulike matematikkoppgaver.
De kan for eksempel
summere tallene
lage egne regnestykker
finne differanser eller produkt
En alternativ variant er å bruke bowlingkjegler med borrelås og tall. Hunden kan velte kjeglene enten med kroppen eller ved å trille en ball bortover gulvet. Tallene på de kjeglene som faller, danner utgangspunktet for nye matteoppgaver elevene skal løse.
3. Geometribane (Aktiv læring og begrepsforståelse)
Elevene lager poster med ulike geometriske figurer.
Eleven trekker et kort med en figur.
Eleven tar hunden med til riktig post.
Eleven forklarer figurens kjennetegn og belønner hunden med godbiter (mengde = et tall knyttet til oppgaven).
4. Statistikk: «Hunden velger»
La hunden velge mellom ulike leker eller godbiter i et gitt antall runder (f.eks. 10). Elevene bruker dataen til å lage:
Diagrammer: Søylediagram, linjediagram eller kakediagram.
Sentralmål: Finn median og gjennomsnitt av antall valg.
Sannsynlighet: Beregne den empiriske sannsynligheten for utfall og sammenlign den med den teoretiske sannsynligheten.
5. Hunden som målemodell (Lengde, volum og areal)
Bruk hundens utstyr og fysiske mål i matematikken.
Måling: Mål hundens lengde, vannskålens volum eller matens vekt.
Tekstoppgaver:
«Hvis hunden trenger 250 g mat per dag, hvor mye trenger den på 7 dager?»
Areal/Omkrets: «Elja har et lufteområde på 15 m × 10 m. Hvor mye gjerde trengs for å bygge hundegård?»
Skalering: «Tegn hundegården i målestokk 1:50.»
6. Penger og prosentregning
Bruk hundens innkjøp som utgangspunkt.
Prosent: «En hundeseng koster 450 kr og er nedsatt 20 %. Hva er ny pris?»
MVA: «Hundemat koster 600 kr uten MVA. Hva blir prisen med 25 % MVA?»
Forholdstall: «Hvilken pakke godbiter er billigst per gram?»

7. Tid og kalender (Døgndrytme og planlegging)
Oppgaver knyttet til tid og beregning av varighet.
«Elja får mat kl. 07:30 og skal på tur 45 minutter senere. Når er turen?»
«Turen startet 16:15 og varte i 1 time og 20 minutter. Når var den ferdig?»
Konklusjon
Hunden løser ikke matteoppgaven for eleven, men den skaper det psykologiske rommet der eleven tør å konsentrere seg, tør å feile, og får den emosjonelle reguleringen som er nødvendig for å lykkes i et utfordrende fag. Ved å kombinere trygghet og motivasjon med konkrete oppgaver, blir skolehunder en verdifull støtte i matematikkundervisningen.
Lenker til noen av de få studiene som faktisk undersøker hunder i skolen og matematikk finner du her:
Dudley, C., & Knight, D. (2023). Impact of therapy dogs on student achievement in rural math classrooms. Alabama Journal of Educational Leadership, 10, 59–86. : https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1401588.pdf
Brelsford, V. L., Dimolareva, M., Rowan, E., Gee, N. R., & Meints, K. (2022). Can dog-assisted and relaxation interventions boost spatial ability in children with and without special educational needs? A
longitudinal, randomized controlled trial. Frontiers in Pediatrics, 10, 886324.: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9376734/
Soll, B., & Petronzi, D. (in press). The validation of a therapy dog intervention for math anxiety in early elementary school children. Journal of Humanistic Psychology.
Resultatene fra denne studien er foreløpig kun omtalt i grå litteratur og på organisasjonens nettsider (Therapy Dogs, 2023): https://www.therapydogs.mu/_files/ugd/c12e79_2736f6822e9b4092b5cca84bba1ba22a.pdf





Kommentarer