top of page
Forfatterens bildeStina Røeggen Tuck

Terapihunder som stressreduserende tiltak for studenter



Terapihunder som stressreduserende tiltak for studenter

Artikkelen er skrevet av Stina Røeggen Tuck og oppsummerer funnene fra hennes bacheloroppgave som undersøker hvordan interaksjoner med terapihunder kan bidra til å redusere stress blant studenter.


Innledning

I dagens akademiske miljø er stress en betydelig utfordring for mange studenter. Økt akademisk press, kombinert med personlige og sosiale utfordringer, kan føre til høye stressnivåer som påvirker både fysisk og mental helse. En innovativ løsning som har vist lovende resultater er bruk av terapihunder. Denne artikkelen oppsummerer funnene fra en bacheloroppgave som undersøker hvordan interaksjoner med terapihunder kan bidra til å redusere stress blant studenter.


Problemstilling

Studien undersøker følgende spørsmål: I hvilken grad kan tiltak med terapihund bidra til å redusere stress generelt hos studenter?


Metodologi

Forskningsmetoden som ble anvendt i oppgaven var en systematisk litteraturgjennomgang. Dette inkluderte en analyse av både kvantitative og kvalitative data fra akademiske artikler og empiriske studier. Søket ble utført i databaser som PubMed og Oria, med spesifikke søkestrenger for å fange opp relevant litteratur om dyreassisterte intervensjoner med terapihunder og deres effekt på studenters stressnivå.


Hovedfunn

Resultatene fra litteraturgjennomgangen indikerer at regelmessige interaksjoner med terapihunder kan senke angstnivåer og forbedre trivselen blant studenter. Forskningen dokumenterte følgende hovedpunkter:

  • Reduksjon i angst og stress: Studier viste at studenter som interagerte med terapihunder rapporterte betydelige reduksjoner i angstnivåer, spesielt i perioder med høyt press som eksamensperioder.

  • Økt trivsel: Tilstedeværelsen av terapihunder på campus bidro til økt trivsel, følelsesmessig støtte og sosial interaksjon, noe som er avgjørende for å håndtere akademisk press og unngå sosial isolasjon.

  • Fysiologiske Fordeler: Interaksjon med terapihunder førte til reduksjon i kortisolnivåer (stresshormonet) og økning i oxytocin (kosehormonet), noe som fremmer en følelse av ro og velvære.


Konklusjon

Studiene understreker viktigheten av å inkludere alternative og komplementære metoder for stressmestring i akademiske institusjoner. Dyreassisterte tiltak som terapihund kan spille en rolle i en helhetlig tilnærming til bedre studentvelferd. Terapihunder tilbyr en unik form for støtte som ikke krever verbal kommunikasjon, noe som gjør dem tilgjengelige for en bred studentpopulasjon med varierende behov og utfordringer.


Integrering av terapihunder på universitet kan være en effektiv metode for å forbedre studenters psykiske og fysiske helse. Funnene fra studien støtter bruken av terapihunder som et verdifullt tillegg til tradisjonelle tilnærminger for å redusere stress. For fremtiden anbefales det å gjennomføre ytterligere studier for å se på effektene av dyreassisterte tiltak i utdanningssektoren.


Nøkkelord: Dyreassisterte intervensjoner, terapihund, trivsel, studentmiljø, stressmestring


Referanser

  • Fine, A. H., & Jalali, L. (2022). The Handbook on Animal-Assisted Therapy: Foundations and Guidelines for Animal-Assisted Interventions.

  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping.

  • Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) (2022).

  • Anderson, K. L., & Brown, M. (2021). The effect of animal-assisted therapy on nursing student anxiety: A randomized control study. University of Kansas.

  • Binfet, J.-T., et al. (2018). Reducing university students' stress through a drop-in canine-therapy program. Journal of Mental Health.


Denne artikkelen er basert på Stina Røeggen Tucks bacheloroppgave fra Anvendt Psykologi, og gir innsikt i hvordan terapihunder kan være en verdifull ressurs for å støtte studenters mentale helse og akademiske suksess.



 

Se våre utdanninger

for deg med hund

👇




Comments


bottom of page