top of page
Forfatterens bildeJohanna Andrea Podhorny

Kjerstin har viktig innsikt i arbeid med Skolehund


Kjerstin Granby og skolehunden Ludde


Kjerstin Granby og hunden hennes Ludde hjelper mer enn gjerne familier og enkeltpersoner. Matmor er sosionom med etterutdanning i familieterapi og veiledning. Da kommer det godt med at Ludde også har utdanning, nemlig som dyrebar tjenestehund med godkjenning til å jobbe innen både terapi og pedagogikk.


En hund etter mennesker

Dyrebar Omsorg har nå kommet til Kjerstin Granby i sin presentasjonsserie. Vi ønsker å fremme våre flinke team og dele Kjerstin's innsikt i arbeid med skolehund! Kjerstin og Ludde gjør flott arbeid sammen. Vi lar Kjerstin fortelle:


- Jeg er utdannet som sosionom, coach og familieterapeut og har erfart hvilken effekt samvær med dyr kan ha for mennesker med helseutfordringer. Da jeg første gang tok kontakt med Dyrebar omsorg i 2021 for å få informasjon om det å jobbe med hund og om utdanningen på NMBU, jobbet jeg i et ungdomstiltak i Oslo der jeg tenkte at dyreassisterte intervensjoner kunne være et nyttig verktøy, forteller Granby.

Ludde var da tre år og hun hadde observert hvor glad han var i å møte nye mennesker og hvor trygg han virket i ulike miljøer.

- Jeg tok PADA egnethetsvurdering hos Dyrebar omsorg og ettersom Ludde besto, meldte jeg meg på utdanning innen DAI på NMBU, sier Kjersti.


Granby fikk tjuvstartet litt på oppdrag, til og med!


- Jeg var heldig og fikk tilbud om et oppdrag før vi var ferdig utdannet, så derfor tok jeg besøkshundkurs og praktisk prøve via Dyrebar Omsorg parallelt med utdanningen, kan Kjerstin fortelle.



Dyrebar Tjenestehund skolehund


Ludde, en blid og glad hund

Ludde er en diger hund med deilig mye krøllete pels, så det er ganske mye å kose med!

Han er ekstremt glad i møte nye folk. Hvis noen smiler til ham på gata vil han bort og hilse, og når vi får besøk hjemme liker han å sette seg tett inntil dem. Han er veldig glad i å samarbeide og lære nye triks og øvelser. Han er generelt en ganske glad type, forteller Kjerstin om sin kjære hund.


Men - alle hunder har et men! Han er ikke så glad i andre hannhunder og kan bli stresset i møte med andre hunder. Her gjelder det bare å ta det hensynet, så går det bra.


Derimot er Ludde en kløpper på å lære nye ting! Det er jo nyttig for en skolehund.

Ludde kan en del øvelser og triks som det er god bruk for i arbeidet.

- Når han er på spesialskolen som vi har oppdrag på, jobber vi litt med at barna gir kommandoer, da dette er fin trening i både språkbruk og kroppskontroll. Det siste han lærte var å kaste terning og neste triks vi skal jobbe med er lykkehjul, sier Kjerstin.

(Vi skjønner at Ludde er en riktig talentfull hund, i tillegg til å være myk og god!)


Kjerstin har merket seg noe interessant i DAI, nemlig at hunden ikke behøver å være så tett på hele tiden. Vi skal huske på at det er krevende for hunden, selv om de er sosiale og liker det. Enkelte barn (eller voksne for den del) kan like å være sammen med hunden uten å måtte ta på eller kose masse.


Emosjonell nærhet

- Jeg ser at det er nyttig at han kan noe øvelser der brukere av DAI ikke nødvendigvis trenger å være helt tett på hunden for å samarbeide med ham. Vi har f.eks øvd inn å ta imot en apport med håv, forteller Granby.

- Jeg skal også begynne å sette meg inn i Do as I do da jeg tror det vil kunne være nyttig i videre arbeid.

For de som har litt kjennskap til Do as i do er det en metode for å lære terapidyret å kopiere et menneskes atferd. Ikke bare med eieren sin, men f eks elever, kan da be hunden herme.

Tenk så nyttig å kunne i pedagogikk!

Kjerstin har jobbet flere steder hvor DAI har vist seg å være veldig fint å bruke. Hun har jobbet med ungdom i barneverninstitusjon, på universitet og på spesialskole for barn med autisme.



Dyrebar Tjenestehund skolehund


Hun har viktig innsikt i arbeid med Skolehund

Om hvordan det er å jobbe innenfor DAI, forteller Kjerstin:

- Det er mange gode effekter av DAI. Fysisk nærhet, emosjonell nærhet, mestring ved samarbeid, hund som sosial katalysator, og så videre. Det jeg ser i arbeidet jeg driver med for tiden er at det gir mulighet for mennesker, som ikke vanligvis er sammen med dyr, til å oppleve hvordan det føles å være sammen med hund.


Kjerstin jobber på en spesialskole. Her får hun ofte oppleve at barn som vanligvis er skeptiske til kontakt med hund blir både nysgjerrige og glade i møtet med Ludde.


Kjerstin utdyper: - Etterhvert som de er mer sammen ser jeg at gledesuttrykkene kommer oftere og at samværet med Ludde skaper mestringsfølelse. Jeg har også sett at hundens nærvær virker beroligende på noen og at det fremmer samhandling mellom barna.


Et trivelig miljø er viktig

Det må jo være svært givende å observere slik glede og mestring hos sine elever som Kjerstin beskriver. Forskning på effekten av sertifiserte hunder i pedagogisk arbeid viser jo også dette. Ekstra fint synes vi det er å høre hvordan hundens tilstedeværelse hjelper på ro og samhandling! Det er jo viktige faktorer for læring, at miljøet inngir trygghet og ro.

Sosiale ferdigheter er blant de tingene som er viktig å mestre, ved siden av det faglige.


Kjerstin har også noen tanker om hvordan møtet med hund kan være en inngangsport til noe mer:

- Jeg tenker også at en verdifull effekt av DAI, særlig med unge folk, er at de blir introdusert for en interesse eller hobby som de kan ha glede av senere i livet. Det å vite at samvær med hund kan gi en bedre hverdag kan være med på å skape håp.


Vi kunne ikke vært mer enig!


Kjerstin avslutter med noen fine tanker om Dyrebar Omsorgs arbeid og virke i samfunnet:

- Jeg synes det er flott at Dyrebar omsorg bidrar med utadrettet informasjons- og kursvirksomhet slik at informasjon om DAI spres og slik at vi som jobber med hund kan holde oss oppdatert på fag og stadig jobbe med øvelser og utvikling av hundenes ferdigheter. Det er fint at de legger til rette for et fellesskap mellom oss som jobber som hundeekvipasjer, sier hun.



Kjerstin Granby og skolehunden Ludde


Vi i Dyrebar Omsorg synes dette var ekstra hyggelig å høre. Det kan synes som om ting går litt tregt i fremdriften til DAI i samfunnet noen ganger. Men her ser vi viktigheten av et miljø oss imellom som fremmer et fellesskap både sosialt og faglig.



johanna.podhorny@gmail.com




Dyrebar tjenestehund besøkshund kurs

Universitetsutdanning skolehund og terapihund


Do As I Do kurs

PADA egnethetsvurdering hund

Kommentare


bottom of page